Підводимо підсумки проекту "Реформа соціальних послуг: розвиток потенціалу фахівців для підвищення якості соціальних послуг для вразливих сімей та дітей"

З липня по листопад 2015 року на замовлення Мінсоцполітики України при підтримці Міністерства закордонних справ Чеської Республіки проходили заходи в рамках реалізації проекту "Реформа соціальних послуг: розвиток потенціалу фахівців для підвищення якості соціальних послуг для вразливих сімей та дітей”.

07 грудня 2015
Учасники тренінгу для представників ВНЗ

Основною метою проекту було посилення процесів реформи соціальної сфери задля підвищення якості соціальних послуг для вразливих сімей та дітей України шляхом підвищення професійної компетентності фахівців-практиків, викладачів факультетів соціальної роботи вищих навчальних закладів щодо використання технології ведення випадку і оцінки потреб дитини та її сім’ї.


Тому для того, щоб дізнатися про реальний стан підготовки працівників соціальної сфери до використання технології оцінки потреб дитини та її сім’ї було проведено анкетуванняЗа результатами опитування працівників соціальної сфери з питань застосування інструментарію оцінки потреб дитини та її сім’ї, в якому взяли участь 2100 осіб із 22 областей України, 70% респондентів вважають, що оцінка потреб сприяла більш якісному плануванню та покращенню соціальних послуг, соціального супроводу та веденню випадків сімей, які потрапили в складні життєві обставини. Також 85% респондентів зазначили, що у них є потреба у додатковому навчанні та вказали теми, які вони хотіли б опрацювати і які лягли в основу програми для навчання тренерів.


Наступним етапом було проведення навчання для викладачів вищих навчальних закладів, адже їхня роль у підготовці працівників соціальної сфери до роботи із вразливими сім’ями є надзвичайно вагомою.

18-19 вересня 2015 року у місті Києві проведено тренінг для наукових працівників та викладачів вищих навчальних закладів України «Ведення випадку й оцінка потреб дитини та її сім’ї». В результаті реалізації проекту 24 науково-педагогічні працівники вищих навчальних закладів із 12 регіонів України оволоділи методикою оцінки потреб дитини та її сім’ї. Прочитати детальніше про тренінг можна тут.


З метою забезпечення професійної підготовки студентів спеціальності «Соціальна педагогіка», «Соціальна робота» до ведення випадку та оцінки потреб дитини та її сім’ї було лобійовано питання внесення до навчальних програм відповідного модулю. Певним результатом зазначеного є внесення модуля «Оцінка потреб дитини та її сім’ї» в межах дисципліни «Технології соціально-педагогічної діяльності» до програми підготовки бакалаврів спеціальності «Соціальна педагогіка» в Київському університеті імені Бориса Грінченка.

Мета навчального модуля – розкрити теоретико-методологічні основи оцінки потреб дитини та її сім’ї; висвітлити організаційно-технологічні засади цього процесу у структури ведення випадку. Розроблення даної програми навчального модулю стане орієнтиром для підготовки аналогічних програм модулів у інших ВНЗ згідно з визначеним обсягом навчального навантаження на такий модуль, – говорить Жанна Петрочко, заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, доктор педагогічних наук, професор.

Важливим етапом реалізації проекту був етап підготовки тренерів. Для проведення тренінгу для тренерів було оголошено конкурсний відбір, на який було подано 80 заявок із 16 регіонів України. Для участі у тренінгу було відібрано 26 учасників з 13 областей, серед яких спеціалісти центрів соціальних служб, служб у справах дітей, представники закладів системи освіти, громадських організацій. Підготовлено 26 тренерів, які пройшли ІІ етапи навчання за програмою «Ведення випадку й оцінки потреб дитини та її сім’ї». Дізнатися більше про підготовку тренерів можна тут

Таким чином, під час І етапу навчання 1-3 жовтня 2015 року учасники розглянули теоретичні аспекти оцінки потреб дитини та її сім’ї, ознайомилися із концептуальними засадами оцінки, визначили місце оцінки потреб як складової ведення випадку, навчилися визначати його складність та опанували форми та методи соціальної роботи, які можуть бути використані в процесі здійснення оцінки. Після І етапу тренінгу учасники отримали завдання – провести 3-денний І етап регіонального тренінгу. Для цього учасники отримали модуль для тренера, роздаткові матеріали та інші необхідні ресурси. ІІ етап навчання проводився 22-24 жовтня 2015 року. Під час навчання учасники розглянули особливості проведення оцінки рівня безпеки дитини, обговорили рівні емпатійного спілкування, познайомилися з методом ненасильницького спілкування, визначили роль та місце комплексної оцінки в процесі ведення випадку. Також вони мали змогу сформувати практичні навички командної взаємодії, визначали роль та завдання спеціалістів соціальної сфери в процесі ведення випадку.


У період жовтень-листопад 2015 року було організовано роботу регіональних тренінгів, учасниками яких були 185 осіб – представників соціальної сфери, а саме: фахівці соціальної роботи, соціальні педагоги, практичні психологи, представники громадських організацій тощо. Було проведено 11 регіональних тренінгів «Ведення випадку й оцінка потреб дитини та її сім’ї» у таких територіях: Донецька, Дніпропетровська, Житомирська, Запорізька, Київська, Луганська, Миколаївська, Одеська, Черкаська область та м.Київ.  Для визначення якості проведення регіональних тренінгів і рівня оволодіння технологією оцінки потреб дитини та її сім’ї проведено супервізійні зустрічі з учасниками й тренерами пілотних тренінгових груп (Донецька, Одеська, Черкаська області, м.Київ). Також проведено онлайн опитування учасників щодо рівня організації і змісту навчання, в якому взяли участь 125 респондентів. Вони відмітили, що під час тренінгу було дуже багато цікавої та корисної інформації, новим було те, що поглиблено розглядалися потреби дитини, особливості ведення випадку, під час тренінгу вони навчилися планувати роботу із сім’єю, аналізувати сильні сторони і потреби дитини ти її сім’ї, засвоїли правила поведінки працівника соціальної сфери під час першого візиту в сім’ю, особливості заповнення акту оцінки потреб. Більше половини учасників тренінгу оцінили свої знання як відмінні.

 

Результатом реалізації проекту також стала розробка методичного забезпечення професійної діяльності спеціалістів соціальної сфери з питань ведення випадку й оцінки потреб дитини та її сім’ї, зокрема тренінгового модуля для тренера, навчальної програми для вищих навчальних закладів, розпочато наповнення онлайн ресурсу з необхідними матеріалами.

 

Всього за час проведення проекту пройшло навчання 237 осіб, з низ 26 – викладачі вищих навчальних закладів, 26 – тренери за програмою «Ведення випадку й оцінка потреб дитини та її сім’ї»,  інші – учасники регіональних тренінгів.

Команда Партнерства "Кожній дитині" отримала надзвичайне задоволення від реалізації проекту, адже за такий короткий час його результати просто вражають. Тому ми щиро дякуємо всім учасникам та партнерам проекту за надзвичайний ентузіазм у посиленні процесів реформи соціальної сфери задля підвищення якості соціальних послуг для вразливих сімей та дітей.


Завантажити 2 частини навчального посібника «Оцінка потреб дитини та її сім'ї: від теорії до практики» можна тут.

Теги:  тренінг навчання оцінка потреб дитини ведення випадку TOT NVC

Статтi на тему
Більше за темою
Приєднуйтеся
ОТРИМУЙТЕ НОВИНИ